söndag 24 april 2016

Sisyfos


Kivenpyörittäjän kylässä
Nere i backen mot avloppet fanns en hög med stenar av den storlek Rauno bedömt att jag kan flytta med Avanten. Det tog sin tid, de var i största laget i motlutet.

Först gällde det att ordna ett avlopp för att ytvatten inte ska kunna rinna ned i borrbrunnen sen när allt är intäckt och isolerat.


Avloppsrör med tillhörande stenröse
Sedan var det tid att börja valla det jag kallade "Raunos fårahjord", dvs stenar stora som får eller kalvar.

Fårahjorden innan vallhunden ingripit
Resultatet blev nästan bättre än väntat. Nu återstår att finlira med mindre stenar, lägga in frostmattor eller styrox och sen fylla den yttre ringen med sand.

Stenringen på plats


Avantens skopa fick sej en törn under arbetet med stenarna, hydraulikslangen som vrider skopan började läcka. Gudskelov har den en snabbkoppling som stänger tillförseln av olja, så man kan gräva också utan att kunna vrida på skopan. På måndag ska jag besöka det som här hemma kallas "V-affären", dvs ett ställe i Kånala där man får hydraulik reparerad. Vartannat ord som yttras bakom disken är V-ordet. Min närmare bekantskap med folk i grävmaskinsbranschen har samtidigt öppnat mina ögon - V-ordet tycks nu bara höra till.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar