fredag 30 december 2016

Jul ute och inne

Julen firades utan större åthävor i det nya huset - inofficiellt, för slutgranskningen återstår. Idag inväntar jag en mätning av husets täthet, har ingen aning om varför den behövs, förmodligen något med energiklassificering? Jag får lov att fråga byggnadsgranskaren sen när han kommer, nån gång i början av nästa år.

Julen till ära drog jag igång också den foderautomat som syns från vardagsrumsfönstret, och köpte ett par kilo äpplen så att kräken skulle få lite julstämning. Mycket riktigt hittade de serveringen på själva julaftonen och käkade snällt upp äpplena.



Inomhus har vi både gran, amaryllis och julstjärnor. Granen och julstjärnorna är ganska mediokra, men amaryllisen förtjänar att visas.



Täthetskonsulten kommer klockan 9, och en timme senare kommer kusinen med taxen Miina för att låta rådjuren springa av sig julfläsket. För formens skull tar jag väl nog bössan med ut i skogen - alla andra får bli i fred, men här har synats ett rådjur som haltar omkring på tre ben, kanske resultat av nån trafikskada?

I min ungdom fick jag till julen av min far en ask så kallade pennispatroner till mitt miniatyrgevär, åtföljd av  följande minnesvärda vers:

När julefriden tagit slut
ropar man GE ELD och SKJUT
kråkor, råttor, även möss
får av livet ta ajöss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar