lördag 9 juli 2016

Som på räls....

Det ska bli terrasser runt mer än hälften av huset. Dessa hade jag beslutit att bygga själv för att inte behöva gå sysslolös halva sommaren. Grundbulten i det hela utgörs av Lecablock som blev över från sonens bygge (år 2009) samt nyinförskaffat tryckimpregnerat virke av olika dimensioner. Det svåraste var att hitta en tillräcklig mängd rostfria bultar till förankring i sockeln. De var svindyra och måste raggas upp från tre olika affärer eftersom de dimensioner jag behövde tydligen hör till de mest efterfrågade.

Tisdag


Onsdag - trallbyggande dotterson

På torsdagen skulle det regna hela dagen, så den fick ägnas åt administrativa uppgifter. Regnet tog mot förmodan slut redan halv elva, men då var det för sent att mobilisera dottersonen, så det blev tid över för besök hos vapensmeden och barberaren (bland annat).


Fredag kväll - bara järnvägsvagnarna fattas!

Nu återstår en massa sågande, eftersom det krävs bortåt 600 plankstumpar som sen ska skruvas fast med de 5000 skruvar jag inhandlat för ändamålet.
Av benranglet (alltså den bärande konstruktionen) återstår hörnen, där jag måste bekämpa min lust att bygga doserade kurvor för att kunna glida på speed genom böjarna med rollatorn sen när trallen måste användas som "pyörätuoliluiska" (något som varje hus måste ha numera).

Husleverantören Kastelli har råddat med sina tidtabeller, så mellanväggarna är ett par veckor försenade. I praktiken är ingen skada skedd, eftersom betongplattan inte bryr sig om tidtabeller, utan tänker vara torr tidigast mot slutet av augusti ("Oberoende, sa Forsberg")

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar