söndag 14 augusti 2016

Nostalgi

På bygget har jag varit lite "outsider" eftersom målarna har hållit till inomhus, och utejobben är ganska så färdiga i det här skedet. Det blev därför tid att gå ut i svampskogen efter regnet, klädd i shorts och stövlar, som man gjorde i barndomen. Det hör till de saker man ska göra minst en gång per sommar. Våt blir man om benen och shortsen, men i värme och vind torkar allt lika fort.
Barndomens stövlar var visserligen bruna (Nokia) och alla hade likadana, men känslan är den samma.



.
Det blev en ordentlig kantarellskörd - det finns så mycket man ids plocka (om man bara vill äta, inte frysa ner).
Jag har ofta funderat på ormbunkarna, och trott att frosten tar dem på hösten, men de tycks nog ge upp andan av andra orsaker. Det har definitivt inte varit frost i Esbo ännu!




Det här med stövlarna påminner om en vinterupplevelse från skoltiden. På gymnastiktimmen brukade vi spela lätkä på skridskobanan nere i byn (Där köpcenret nu ligger, eller stadshuset?). Man klädde om sig i en barack (alltså bytte stövlar till skridskor). När timmen var slut hade någon tagit mina stövlar. Jag hittade ett par som var lite för stora och smög iväg utan att knysta om saken.

Jag har ofta undrat hur det gick för den som på eftermiddagen kom sist till baracken efter den sista gymnastiktimmen?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar