söndag 9 oktober 2016

95%

På bygget är allt i skedet "95% färdigt". Det här är ett läge som kan räcka åratal om man inte lägger manken till. I Holland var det ofta i det här skedet nödvändigt att hota leverantörer och donare med polis och jurister, annars hände ingenting. "The Dutch touch" kallade hustrun detta fenomen.

I mitt fall är de sista 5 procenten mest avhängiga av mej själv - sen när elektriker och rörmokare förhoppningsvis anlänt måndag 17.10.  Sen ska det bara räcka två (2) dagar så är huset "alive and kicking". Min andel består nu av innerdörrar, golvlister och badrumsskåp/garderober samt bastupanel och -lave. Innertaken, taklisterna, fönsterlisterna och golvlaminatet har jag fått på plats, och våtutrymmena är klara för att ta emot rörmokarna.

Ytterdörren anlände på fredag och jag fick den installerad på egen hand trots att den vägde "kilo-kilo" (ett uttryck myntat av något av barnen när det (hen?) knappt lärt sig tala).

Dörren i sitt paket, färdig att rullas på en stump dräneringsrör

Dörren på väg in, först ska den temporära diton avlägsnas




Och nu HIII-OPP!
och SCHLÄDÄPPS!, där sitter den!

Nu fattas bara foderbräderna, de är redan målade och tillsågade, men får vänta till måndag. När det klarnade att installationen av dörren inte hörde till huspaketet sade muraren: "No, siinä sulla on päivän duuni". Och rätt fick han.

Mot bättre vetande har jag använt min cirkelsåg till att kapa golvlaminatplankorna ("Härter als Holz"). Mycket riktigt är sågklingan nu så sliten att den mera värmer än sågar. En ny är anskaffad och ska installeras first thing Monday morning för det är inte roligt att såga 45 graders vinklar på golvlisterna med bara värme. 

Det finns firmor som slipar cirkelsågens klinga, men den närmaste lär ligga i Lojo. Lättare att köpa en ny klinga och sen "nån gång" eventuellt låta slipa den utslitna. Också en pensionär har ett visst pris på sin tid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar