lördag 26 november 2016

Abstinensbesvär?

Vad ska du göra sen när huset är färdigt, undrade svågern för en tid sedan. En bra fråga, men jag hoppas kunna sysselsätta mig själv också framgent, och kanske inte bara med "pakkopulla" - byggandet började onekligen behäftas med en viss träsmak mot slutet!

Med facit i handen kan konstateras att jag sedan starten i början av mars har använt över 1600 timmar på att gräva, städa, måla och snickra. Med illa dold tillfredställelse kunde jag svara "minä" när min ansvarige byggmästare frågade "kuka sinulle on nämä listoitukset tehnyt?". "On muuten sairaan siistit", konstaterade han.

Jag tog mod till mig och räknade ihop summorna i mitt röda häfte, plus det jag vet att ännu kommer att gå till de ansvariga byggmästarna (VVS och själva bygget). Summan blev 97% av det jag ursprungligen gissat/uppskattat, men gissningen underlättades av att själva huspaketet (inklusive jordvärmesystemet) utgjorde 2/3 av slutsumman.

Nu återstår slutgranskningar av VVS och hela bygget. Byråkratin är fruktansvärd, och jag brukar bli nervös och stressad av saker jag inte själv kan påverka. Jag konstaterade vid genomgång av checklistan att jag inte har (och inte tänker installera!) en belyst husnummerskylt, och att räcke saknas i bastun om jag vill dyka från laven ner på bastuugnen.

Men något köttben ska man väl lämna åt granskaren, annars kanske han hittar några verkliga problem!

Vidare kommentarer om byråkratin tänkte jag spara tills alla papper är stämplade och förhoppningsvis godkända. Bäst att inte i förväg bli anklagad för missfirmelse av tjänsteman!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar