tisdag 1 november 2016

Intellektuell översvämning

Jag har redan tidigare berömt vårt biblioteksväsen. Också nu finns det bara gott att säga om saken, men det ville sig så illa att alla de böcker jag beställt blev lediga samtidigt, så nu måste jag inom november tugga mig igenom hela högen på nattduksbordet.





Till all lycka var von Wright på slutrakan, och sedan också en kolumnist i HS bekänt att "Thinking, Fast and Slow" legat på hennes nattduksbord ett par år har jag mindre dåligt samvete över mitt eget exemplar, som ända sedan flyttningen från Arkadiagatan till Gräsviken (27 månader) legat på ett lite avlägsnare bord!
Jag hade alltid trott att det korrekta ordet är "nattygsbord", men en googling visade att bägge versionerna är OK, åtminstone i Svedala. Däremot köper jag inte förklaringen baserad på tyger och dukar, jag misstänker nog att det gäller "Nachtzeuge", alltså saker man behöver på natten. Borde alltå snarast kallas "nattdonsbord".

På en mera praktisk front kan jag meddela att bytet till vinterdäck igår (i vackert väder, inte snöstorm som det normalt brukar behövas innan jag får ändan ur vagnen) avslöjade varför lufttrycket i höger bak på en månad brukat sjunka från två till ett kilo.



Jag får tyvärr anta att det är en av mina egna skruvar, trots att jag försökt hålla dem borta från vägen. Men vad kan man göra när de sitter löst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar