söndag 6 november 2016

Allt färre Damoklessvärd

Vissa delar av projektet har hängt över mig som Damoklessvärd. De två sista är nu lyckligen undanstökade, kanske med mera tur än skicklighet.
Borrbrunnens värmekabel gick som en dans, jag drog i snöret i brunnsändan och hustrun matade in kabeln inne i "maskinrummet". Sen var det bara att isolera med långa remsor tillklippta av neoprenmatta.



Sedan var det maskinrummet - eller Kodinhoitohuone (KHH) på finska. Månne det heter "Rum för skötsel av hemmets utensilier" (RFSAHU)?
Utmaningen där var att passa in skåpdörrarna och arbetsytorna på bägge sidor om diskhon. De i efterskott byggda skåpen garanterade inte 90 graders vinklar, eftersom allt byggts kring de lite vinksin vonksin installerade apparaterna (ventilation och jordvärme).

Mycket riktigt blev jag tvungen att såga skivan i vinklar på 89 och 91 grader, men resultatet blev OK.





Eventuella glapp skulle dessutom ha gått att dölja med de kakel jag ännu skall applicera på väggen, så jag hade gruvat mej i onödan. Återstår att fixa fönsterkarm och glas mot tvättrummet, samt lite hyllor.

Medan jag är på resa måndag - torsdag hoppas jag att rörläggarna får WC-skålarna på plats.

Sen är det bara att städa, börja hänga upp gardinstänger och tavlor och tuta och köra. Nå, garderobshyllor och bastulave saknas också, men man kan ju ha grejorna i kappsäck och bada bastu stående.....

1 kommentar:

  1. "Rum för skötsel av hemmets utensilier" (RFSAHU) heter så vitt jag vet grovkök.
    Försenade hälsningar på Svenska Dagen. Och trevlig resa!

    PS. Blir det julgranshämtning hos er i år?

    Hils, Bopo

    SvaraRadera