onsdag 23 november 2016

Naisen logiikka

..hette ett populärt TV-program i slutet av förra seklet. När jag äntligen fått elektriciteten påkopplad blev det dags att testa de olika manickerna i köket. Diskmaskinen och mikron återstår, men induktionsspisen blev stötesten numro 1. Jag hade följt principen att endast det bästa är gott nog (i min ålder är varje manick man skaffar troligen den sista i det här livet) och den fina spisen hade en knabyl (enligt bruksanvisningen en stark magnet) som ska placeras på ett bestämt ställe för att sedan flyttas eller vridas för uppnående av olika effekter.

Ja kissan viikset.....

Bruksanvisningen var fylld av varningar och ovidkommande fikonspråk, men på den enda bilden saknades flera viktiga detaljer. Bara att pröva sig fram, alltså. Platsen där knabylen skulle placeras hade ett namn, men visades inte i bruksanvisningen. Nå, den hittades men knabylen ville inte (ni vet hur det är när man försöker förena två magneter......).
Ett samtal till säljaren ledde till att en ny knabyl kom på posten (de hade ändrat polariteten i magneten på den nyaste modellen....)

Men den nya var likadan, ville inte hållas där den skulle.

Äntligen gick det upp ett ljus för bloggaren - knappfan skulle inte vila på sin platta sida av metall, utan uppochned (enligt miehen logiikka!). Och hast Du mir gesehen, vips började spisen samarbeta.

Knabylen placerad enligt miehen logiikka

Knabylen placerad enligt naisen logiikka

Under tiden har  kyl/frysskåpet fått visa framfötterna genom att gå en gång i timmen, en kvart i taget, med ett kraftigt resonansbrummande som speciellt i rummet bakom väggen är nog för att väcka de döda! 
Leverantören (Puustelli) kommer småningom att återvända till bygget för att kolla om kylskåpet är rätt installerat/inbyggt. Jag hoppas att AEG i detta fall INTE betyder Aufpacken/Einpacken/Gutschrift, men det är möjligt att brummet inte är ett fel utan en egenskap. Hur som helst kommer det kyl/frysskåpet inte att bli långvarigt i vårt nya hem!

I stridens hetta händer ett och annat, apropå kylskåp. Med 16 kilo älgkött och en hjortkalv "in the pipeline" fick jag bråttom och begav mig till en välkänd gigantisk affär för att köpa en frysbox av lämplig dimension för att placeras i grovköket (Rummet för Skötsel av Hemmets Utensilier). I gott sällskap av min bättre hälft valde jag ett lämpligt skåp och övertalade försäljaren att avstå från sitt demo-exemplar, jag hade ju bråttom och lagret var tomt!

Ett par dar senare skulle en del kött in i frysen - på med strömmen och upp med dörren! Då visade det sig att jag inhandlat ett kylskåp till - Jääkaappi/Pakastin hade det säkert kallat sig, men det gäller att vara noga med hur man läser!

Slutet gott, allting gott. Affären tog skåpet tillbaka, köttet är utdelat åt döttrar och nära släktingar, en ny frys är beställd och bloggaren har (igen, kanske) blivit lite klokare.

Bättre sent än aldrig.

Idag kom det vatten ur kranarna på morgonen, men inte på eftermiddagen. Det här är inte sant, tänkte jag. Sen kom jag ihåg "Take home-Messaget" från en kurs jag gick för 40 år sedan:

Mikä, jos mikään, erottaa virhetilanteen siitä, kun kaikki vielä oli kunnossa?

ELEKTRIKERNA hade dagen innan installerat två felande kablar! I samma veva hade de stängt av alla omarkerade säkringar (5 st.) i tron att det inte fanns något viktigt i andra ändan. Rätt tänkt men fel! De har glömt att sätta etikett på pumpens säkring - jag knäppte på allihop och VOILA, vattnet strömmar igen. Nu återstår att fundera ut vilken av de fem omärkta säkringarna är skurken, ett samtal med elektrikerna leder ev. till resultat i morgon, de ska konsultera sina ritningar.

Never a dull moment!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar