fredag 17 juni 2016

Det Stora Varuhusets uppgång och fall

I samband med ett (angenämt men sällsynt) besök på min lilla banks kontor på Bulevarden beslöt jag att göra en avstickare till Det Stora Varuhuset för att införskaffa en trimmer för att ansa mitt skägg -den ordinarie har hamnat i husbilen och i regnvädret har det inte blivit av att sköta ovidkommande uppgifter parallellt med byggandet.

Varuhuset ser inte ut som förr. En sur men klok gubbe från Esbo hittar alltså ingenting utan att fråga. Rakdonen befanns ha flyttat ner bland datorer och TV-apparater, avdelningen hette ungefär "Skönhet och Välbefinnande". Det fanns en uppsjö av apparater till påseende, men hyllan med förpackningar var sämre utrustad.

Hittade en disk med personal och frågade: "Finns här också betjäning?". Svaret blev: En puhu ruotsia, I do not speak swedish. Nå, vi fortsatte på det andra inhemska och den unga damen följde med till avdelningen för skönhet och välbefinnande. Raskt visade det sig att de flesta av de utställda apparaterna inte fanns i hyllan med fyllda förpackningar. Tyvärr måste jag alltså konstatera att det inte blir affär om Varuhuset erbjuder "eioota".

Med tungt sinne styrde jag mina steg mot det kooperativa varuhuset. Där var sortimentet mindre och produkterna inte utställda för klåfingriga kunder, man måste köpa grisen i säcken på basis av den fina bilden på kartongen.

Slutet gott, allting gott - i morgon blir skägget (motvilligt) avkortat med hjälp av en produkt från det Soc.., nej Kooperativa Varuhuset.

Det ser illa ut för Det Stora Varuhuset.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar