torsdag 2 juni 2016

Sunda och andra vätskor

Och Sundbeamen - jag är säkert inte ensam om att som barn ha haft svårigheter att säga Sunbeam. Men till saken. För 21 månader sedan var Sunbeamen på reparation hos Grips Garage i Vanda, de specialiserar sig på gamla brittiska bilar. Sunbeamens åkomma var bromsarna (fram) och en läckande bakaxel. Allt fixades och jag besiktigade bilen och ställde in den i garaget för vintern - efter att ha varskott Grips Garage att bakaxeln fortfarande läckte olja, men att jag ska fråga Alpine West Midlands om råd , ifall det fins någon speciell kikka med packningarna. Rådet blev att installera 3 (tre) papperspackningar, inte bara en. Nå, jag beställde packningarna med tanke på våren 2015.

Sen brann de upp i gott sällskap med viktigare saker i branden i februari 2015, och jag hade annat att tänka på än Sunbeamen. I slutet av 2015 skaffade jag i alla fall nya packningar, och i början av maj i år beslöt jag att köra bilen till Grips för att få de nya packningarna installerade, så att säga på garantin.

Att starta bilen efter 18 månaders stillastående är alltid en utmaning. Den har en mekanisk bensinpump som kräver "frövatten", nej fröbensin, sen kan man pumpa manuellt (eller köra startmotorn tills orken tar slut) och någon gång lyckas det. Inte i år. Efter mycket sug och bensinsmak i munnen gjorde jag en snabb stöt till Motonet, köpte och installerade en elektrisk bensinpump, och bilen startade med ett rytande! (Vätska nummer 1 i ordning, alltså)

På provturen gick bromspedalen i botten, och det visade sig att bromsvätskan försvunnit och det enda som fungerade var handbromsen (behjälpligt på vänster bak). Vätska nummer två.

Eftersom jag har en hel del att göra med bygget beslöt jag att inte ens försöka fixa bromsarna, det får Gripen göra i samma veva med bakaxeln. Att få upp en bil utan bromsar på en släpvagn som är i minsta laget (den är nog tillräckligt stor för dina projekt, sa sonen när vi tillsammans köpte den för att transportera Avanten mm) är en utmaning, men det lyckades trots allt.





På Grips stod ögonen som tappar i huvet på mekanikerna som undrade hur jag fått bilen att rymmas på släpvagnen. Min Mitsu får dra 1500 kg, ekipaget vägde nog 1700 men det finns väl toleranser? Släpvagnen väger ca 700 kilo och får transportera ett par ton, så problemet var bara dragbilens kapacitet.

Jag hoppas få hem bilen för egen maskin i sinom tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar