lördag 11 juni 2016

Morula, Blastula och Gastrula

....är, såvitt jag minns, något slags skeden i embryots tidigaste utveckling. Detta har fastnat i minnet sedan skoltiden, men någon nytta av vetskapen har jag tillsvidare inte haft. Saken rann mig i hågen när jag funderade på byggets golv och alla de olika skeden det har gått igenom. På fredag hade nämligen gjutningen ägt rum när jag kom till bygget vid elvatiden, och kvar var bara en kille som surfade runt på betongmassan på en styrox-skiva, slätandes ut ytan med en bräda alleftersom han backade mot dörren.
Resultaten syns på den nedersta bilden.

Morula...

...Blastula...

...Gastrula...

Tarararaaa...Betonggolv!

Idag, lördag, fick man redan svassa omkring på golvet och fick också en uppfattning om fönstrens höjd över havet, den blivande utsikten etc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar