måndag 9 maj 2016

Om djurens framfart

Jag har uppnått över 70 års ålder genom att undvika att äta liljekonvaljer, eftersom jag levt i tron att de är giftiga till tusen! Det är de också, åtminstone om man får tro Wikipedia.
Jag hade beslutit att plantera en del konvaljer kring avloppsbrunnen (nej inte för doftens skull, om nån trodde det) och begav mej ut i skogen med släpvagn och spade. När jag grävde upp ett dussin ordentliga tuvor ur ett tätt bestånd märkte jag att det i vår skog finns någon som inte läst Wikipedia!

Alldeles tydligt har någon gnaskat på bladen!

Då är nog älgens diet säkrare. Jag har alltid undrat om dens vana att bryta av rönnarna är för att göra det lättare för kalven (eller för sig själv?) eller om det är en framsynt instinkt som säger att det blir mera godis nästa år?



Älgens fjolårsrönn ger skörd



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar